13 Mayıs 2009 Çarşamba

KÖY DÜĞÜNÜ ETKİNLİKLERİ-DÜĞÜNDE SÖYLENEN TÜRKÜ VE MANİLER

Kazanım: Görgü kurallarına ve değerlere (milli, manevi, kültürel, ahlaki, sosyal vb.) uygun konuşur.
Kazanım: Okuduklarında duygusal ve abartılı ögeleri belirler ve sorgular.
Kazanım: Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat eder.

Köy Düğünü metninin etkinliklerini yapmaya başladık. Kelebeklerime düğünde söylenen şarkı ve manileri araştırmalarını söylemiştim. Araştırmışlar. Çok hoşuma gitti! Kelebeklerimin bunları bilmelerini istedim. Maninin ne demek olduğunu sordular sık sık. Açıkladım. Bu tür adetlerimizin tükenmemesi gerek. Bu yüzden bu tür etkinlikleri seviyorum.

MANİ 1
Gelin ağlar yaşlı yaşlı,
Gitmem diye sallar başı,
Ağlama gelin ağlama,
Sen gider gene gelirsin,
Bir iken iki olursun,
Dertlerini unutursun,
Ağlama gelin ağlama.

MANİ 2
Kapınızda kulp muyudum?
Peçenizde ot muyudum?
Bu yıllık da dursayıdım,
Üstünüzde yük müyüdüm?

MANİ 3
Beni uzaklara attın babam,
Artık evinde rahat yaşa babam,
Bir köşene Ay doğsun babam,
Bir köşene gün doğsun babam,
Kolum kapıdan mı çıktıydı babam,
Başım bacadan mı çıktıydı babam?

MANİ 4
Ana gızın çok muyudu,
Bir kız sana yük müyüdü,
Gırılası emmilerim,
Heç oğlunuz yok muyudu?

Baba gıdanı alayım,
Sakalına tel olayım,
Verme beni gurbet ele.

MANİ 5
Sazaklara ev yapma anam o batar gider,
Uzaklara kız verme anam o yiter gider,
El kadarcık ekmeğin anam o bana yeter.

MANİ 6
Ak attan boz ata bindim baba,
Her şeyin ben olsam da gittim baba,
Dokuz katlı saray gibi evimizden,
Bir başımla sığamadım gittim baba.

KINA TÜRKÜSÜ 1

Dağdan keserler meşeyi,
Hani bu kızın döşeği,
Gelinim kınan gutlu olsun,
Orda dirliğin bol olsun.

Dağdan keserler gürgeni,
Hani bu kızın yorganı,
Gelinim kınan al olsun,
Burada dirliğin bol olsun.

KINA TÜRKÜSÜ 2
Ben balı pekmez sanırdım,
Çanaktan almaz sanırdın,
Anadan abadan ayrılan kızı,
El yüzüne bakmaz sanırdım..

A gelin, a gardeş kınan kutlu olsun,
Güveyin yanında sözü tatlı olsun.

Çam budağı eğilip gelir,
Kız oğlana dönüp gelir,
Al duvağı sürükledikçe,
Güvey atla koşup gelir.

A gelin, a gardeş kınan kutlu olsun,
Güveyin yanında sözün tatlı olsun.